Priemerný Slovák na dovolenke? Turecko a Egypt letecky na 8 dní, do štvorhviezdy
10. 01. 2019 - tengu
Slovákov najviac láka vyraziť si na dovolenku do Turecka či do Egypta, jednu z týchto destinácií si pre dovolenku vybralo vlani 38 % z nich. Podľa vlaňajších štatistík cestovnej agentúry Invia si radi priplatia za štvorhviezdičkové hotely s all inclusive a za komfortné cestovanie lietadlom. Najčastejšie odchádzajú na 8 dní. Najväčším trhákom vlaňajšieho roku bola sobota 25. augusta, kedy bolo na dovolenke za hranicami 8 200 slovenských klientov Invia. Cenovým rekordmanom sa stala dovolenka za 38 512 EUR.
Ťahá Turecko a Egypt, v závese je Grécko
Stredozemie, Červené a Egejské more si Slováci vyberajú pre dovolenku najčastejšie. „Na prvom mieste v rebríčku najobľúbenejších dovolenkových krajín sa umiestnilo Turecko, kde strávilo dovolenku viac ako 21 percent Slovákov so zakúpeným zájazdom. Najčastejšie to bolo v Side. Nasledoval Egypt, kam zamierilo 17 percent turistov, konkrétne do Hurghady,“ uvádza Andrea Řezníčková, tlačová hovorkyňa cestovnej agentúry Invia, ktorá je jednotkou v online predaji zájazdov. „Klienti si volia tieto destinácie z dôvodu kvalitných služieb, dobre upravených pláží, priezračného mora a širokej ponuky doplnkových zážitkov. Dostupné sú tiež ceny, priemerná cena zájazdu do Turecka vyšla vlani na 864 EUR za osobu a do Egypta na 645 EUR za jedného dospelého cestujúceho,“ doplňuje Řezníčková. V závese za zmienenými destináciami bolo Grécko, Bulharsko, Chorvátsko a Taliansko.
Najviac sa nakupuje v lete
Dovolenková nákupná horúčka bola vlani najvyššia v júli a v auguste. Podľa Řezníčkovej z agentúry Invia je to dlhodobý trend. Záujem o nákup výrazne narástol v januári a v máji. „Januárový nárast predpokladáme aj tento rok, dôvodom sú hlavne first minute zájazdy, teda dovolenky zakúpené aj niekoľko mesiacov predom. Je to jeden z rysujúcich sa trendov, že si Slováci chcú naplánovať voľno dostatočne dopredu a mať väčší výber,“ vysvetľuje Řezníčková. Slováci pritom podľa jej slov vyrážajú najčastejšie na 8 dní, takúto dĺžku pobytu zvolilo vlani 64 % dovolenkárov.
Žiadne paštéty a stany, ale luxus
Doby stanových mestečiek, spoločných spŕch a vlastného stravovania sú dávno zabudnuté. Slovenskí turisti preferujú stravovanie all inclusive a komfort štvorhviezdičkových hotelov. „Medzi Slovákmi jednoznačne víťazia v obľúbenosti štvorhviezdičkové hotely. Na druhom mieste sú päťhviezdičkové. Čo sa týka stravy, najčastejšou formou je all inclusive. Nasleduje ultra all inclusive, čo je vlastne neobmedzená konzumácia pokrmov aj alkoholu, a potom polpenzia,“ komentuje trend Řezníčková s tým, že slovenské cestovanie úplne ovládla letecká doprava. Autobusová doprava je v počte predaných zájazdov sedemnásobne nižšia než tá letecká.
Najdrahší zájazd za 38 512 EUR
V štatistikách cestovnej agentúry Invia, ktorá sprostredkováva zájazdy viac ako 300 cestovných kancelárii, sa nájdu aj ďalšie naj. Najviac zákazníkov, ktorí zakúpili vlani zájazd, bolo v rozmedzí 40 až 44 rokov. Najčastejšie sú tým, kto zájazd kupuje a vybavuje, ženy. Rekordným dňom, kedy vycestoval najvyšší počet klientov Invia do zahraničia, bol 25. august. Najdrahším, bol skupinový zájazd v hodnote 38 512 EUR.
TOP prehľad za rok 2018:
– Krajiny: Turecko a Egypt
– Destinácie: Hurghada a Side
– Typ hotelu: štvorhviezdičkový
– Stravovanie: all inclusive
– Doprava: letecká
– Najfrekventovanejší deň: sobota 25. augusta
– Nakupujúci: ženy
– Najdrahší zájazd: za 38 512 EUR
Tabuľka č. 1: Predaj zájazdov podľa krajín – TOP 6
Krajina | Podiel na predaji zájazdov 2018 | Priemerná cena za osobu v EUR | Podiel cestujúcich do danej krajiny v roku 2018 |
Turecko | 19 % | 864 | 21 % |
Egypt | 19 % | 645 | 17 % |
Grécko | 18 % | 722 | 17 % |
Bulharsko | 11 % | 582 | 12 % |
Chorvátsko | 8 % | 419 | 9 % |
Taliansko | 6 % | 626 | 6 % |
Zdroj: cestovná agentúra Invia
Tabuľka č. 2: Najpopulárnejšie destinácie/oblasti – TOP 6
Destinácia | Podiel na predaji zájazdov 2018 |
Hurghada | 13 % |
Side | 7 % |
Alanya | 6 % |
Kréta | 6 % |
Rodos | 5 % |
Slnečné pobrežie | 5 % |
Zdroj: cestovná agentúra Invia