Špičkových televízorov v domácnostiach pribúda. Zodpovedajúceho obsahu je však pomenej
04. 03. 2019 - tengu
Trh televíznych prijímačov vzrástol v roku 2018 o viac ako päť percent. S objemom predaja vo výške vyše 100 miliárd eur predstavoval približne tri štvrtiny globálnych tržieb za spotrebnú elektroniku, ako zistila medzinárodná výskumná spoločnosť GfK. Ľudia investujú do veľkých obrazoviek s najvyšším rozlíšením. Dokonalý obraz si však užijú skôr sporadicky. Televízni ani filmoví tvorcovia nestihli s týmto vývojom udržať krok.
Televízor v modernej domácnosti plní funkciu multimediálneho centra. Spotrebitelia sú ochotní do kvalitného zariadenia investovať nemalú sumu, ale majú tiež stále vyššie nároky na jeho funkcionalitu. „Trendom posledných rokov je viacúčelové využívanie televízorov. Obrazovka slúži pre streamingové služby, IPTV (skratka pre Internet Protocol Television, teda internetovú televíziu fungujúcu prostredníctvom IP protokolu cez počítačovú sieť, pozn. red.), zrkadlenie obsahu z inteligentných telefónov a notebookov alebo ako virtuálna galéria fotografií či obrazov,“ vypočítava možnosti dnešných televíznych prijímačov Libor Bauer, vedúci produktových manažérov pre AV/TV & IT spoločnosti Samsung Electronics. Aby výrobcovia oslovili čo najviac zákazníkov, musia zohľadniť tieto i ďalšie, nemenej dôležité hľadiská. „Určujúcim faktorom úspešnosti je intuitívne ovládanie elektronických zariadení. Rozhodujúcim kritériom pri nákupe produktu je preto jednoduché využitie jeho rôznych technologických komponentov,“ tvrdí Markus Kick, odborník z GfK na spotrebnú elektroniku.
Víťazia Samsung a LG
Na raste trhu televíznych prijímačov v roku 2018 sa podľa výsledkov spoločnosti GfK hlavnou mierou podieľali špičkové zariadenia s obrazovkou minimálne 50 palcov. Tento segment zaistil v minulom roku viac ako polovicu celosvetových tržieb za predaj televízorov. „Ľudia majú najviac záujem o televízory s uhlopriečkou 49 až 55 palcov,“ hovorí Iva Pavlousková, tlačová hovorkyňa elektro predajcu Datart, a pokračuje: „Zákazníci najčastejšie nakupujú televízory v cenovej hladine 800 až 1000 eur. Najobľúbenejšie značky televízorov sú Samsung a LG.“
Program v UHD
„Okrem veľkosti sa dopredu veľmi posunula aj kvalita obrazu. Najväčší záujem je o televízory s rozlíšením obrazu 4K, čiže Ultra HD TV. To znamená vysoké rozlíšenie a teda schopnosť zobraziť viac detailov. Súčasným vrcholom je vlani predstavené rozlíšenie v podobe 8K,“ uvádza ďalej Pavlousková. Libor Bauer zo Samsung Electronics k poslednému menovanému typu dopĺňa: „QLED 8K televízory dokážu pomocou umelej inteligencie vylepšiť obraz až do 8K kvality a ponúknuť tak perfektný obraz aj na obrazovke s uhlopriečkou cez dva metre. Funkcia Ambient akúkoľvek QLED obrazovku inteligentne prispôsobí pozadiu priestoru, s ktorým splynie ako chameleón.“
Nájsť však videoobsah, ktorý by s týmito najnovšími technologickými počinmi vytvoril ideálnu dvojicu, nie je ľahké. České aj slovenské televízne stanice len nedávno prešli na vysielanie v HD kvalite, teda vo vysokom rozlíšení. Kto celý proces sledoval, vie, že cesta to bola naozaj tŕnistá. Nedá sa preto predpokladať, že by v najbližších rokoch tuzemské vysielacie spoločnosti ponúkli vyššiu kvalitu. Poskytovatelia internetových televízií sa snažia aj tak svoju ponuku obohacovať. Napríklad v IPTV Kuki nájdu zákazníci už dnes ozajstné zaujímavosti. Môžu si pustiť televíznu stanicu NASA TV, ktorá vysiela v 4K. Kuki tento kanál spustila na skúšku minulý rok v lete. „Záujem bol taký veľký, že sme ho hneď od októbra zaradili do stáleho výberu staníc,“ dodáva Vladimír Tovarňák, vedúci predaja internetovej televízie Kuki. Bohužiaľ, program NASA TV nie je príliš pestrý a pomerne rýchlo sa vyčerpá. Kto si chce vychutnať rozlíšenie 4K s inou než vesmírnou náplňou, má ešte k dispozícii dokumentárny film 28. október 1918 na Morave.